Az Orbis Flying Eye Kórház orvosok és légiközlekedési szakemberek összefogásából született meg. A nonprofit szervezet célja, hogy olyan elmaradott országokban is lehetőséget biztosítanak szemműtétekre, ahol amúgy semmilyen fizikai és technikai körülmény nem lenne adott.
Ezt szolgálja az Orbis Flying Line egyik gépe, a legöregebb, még használatban lévő DC–10-es, ami valójában egy nagy műtő, ahol az orvosok steril körülmények között hajthatnak végre szemműtéteket a világ legszegényebb országaiban.
Ilyen belülről egy repülő kórház
Maga a gép 55 méter hosszú, majdnem 20 méter magas, szárnyfesztávja 47 méter, az Orbis 1992-ben kapta meg és közel két év alatt, 15 millió dollárból alakították át műtővé. A csapat évente nyolc utat szervez, az elmúlt 20 év alatt 77 országba jutottak el, és több, mint 200 programot szerveztek.
Tegyen egy 3D-s sétát a repülő műtőben:
A küldetés egyértelmű: senki ne veszítse el a szeme világát csak azért, mert nem jut időben megfelelő orvosi ellátáshoz. Számos olyan szembetegség létezik, amely műtéti beavatkozással gyógyítható, ám minél tovább vár erre a páciens, annál inkább fenyegeti a végleges vakság.
mind az orvosok szakmai felkészültsége, mind a technikai háttér tekintetében.
De nem csak gyógyításról van szó. A repülőn továbbképzést is tartanak az orvosoknak, akik az első osztályból kialakított, 41 férőhelyes videószobábók kísérhetik figyelemmel a műtéteket.
Repülő kórház és magyar Gripenek
Érdekes adalék a repülő kórház történetéhez egy tavaly március 21-ei eset. Egy DC–10-es azon a napon délelőtt tíz óra után néhány perccel lépett a magyar légtérbe Szlovákia felől Esztergomnál. Nem tért el a repülési tervtől, de nem is vette fel a kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással.
A honvédség Gripenjei ezért elfogták és azonosították a repülőgépet, ami végül 10 óra 26 perckor felvette a kapcsolatot a légiirányítással és zavartalanul folytatva útját Arad irányában hagyta el Magyarországot.
Az Airportal.hu cikke szerint a megadott időpontban egyetlen DC-10 típusú repülőgép haladt át az ország felett: a Londonból Dohába tartó N330AU lajstromjelű McDonnell Douglas MD-10-30(F),
A gép és a csapat történetét mutatja be a Spektrum Televízió szombaton induló új sorozatának, a Grandiózus repülőgépek első része:
(Kiemelt kép: Spektrum Televízió)